Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, διάγνωση και αποκατάσταση των διαταραχών του λόγου, της ομιλίας, της επικοινωνίας, της φωνής και της κατάποσης σε παιδιά, εφήβους και ενηλίκους. Πιο συγκεκριμένα, το κέντρο μας χρησιμοποιώντας τα πιο σύγχρονα αξιολογητικά εργαλεία και τις νέες θεραπευτικές μεθόδους, ασχολείται με την αξιολόγηση, διάγνωση και αποκατάσταση/ αντιμετώπιση:
Εργοθεραπεiα είναι η επιστήμη που ασχολείται με:
Δεξιότητες Βάδισης
Ισορροπία
Σταθερότητα Σώματος
Λαβή μολυβιού
Χρήση ψαλιδιού
Κούμπωμα
Δέσιμο Κορδονιού
Ένδυση/ Απόδυση
Τουαλέτα
Σίτιση
Η ψυχοθεραπεία παιδιών διαφέρει σημαντικά από αυτή των ενηλίκων, καθώς ως κύριο εργαλείο χρησιμοποιείται το παιχνίδι (ζωγραφική, πηλό, άμμο, κουκλοθέατρο κ.ά.). Το παιχνίδι λειτουργεί ως μέσο απελευθέρωσης του παιδιού από φόβους, άγχη, συγκρούσεις και εντάσεις. Η ψυχοθεραπεία παρέχει ένα ασφαλές πλαίσιο όπου δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να αναγνωρίσουν, να εκφράσουν και να επεξεργαστούν τα συναισθήματα τους.
Η ψυχοθεραπεία εφήβων αντλεί στοιχεία τόσο από τη ψυχοθεραπεία παιδιών όσο και από των ενηλίκων. Ο θεραπευτής προσαρμόζεται στις εκάστοτε ανάγκες του εφήβου. Η ένταξη του εφήβου στη θεραπευτική διαδικασία δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί αν δεν είναι και ο ίδιος σύμφωνος. Ο έφηβος μέσα στο υποστηρικτικό και μη-επικριτικό θεραπευτικό πλαίσιο μπορεί να διερευνήσει τη ταυτότητα του, να εκφράσει και να επεξεργαστεί τις σκέψεις και τα συναισθήματα του, να αναπτύξει νέους λειτουργικούς τρόπους συμπεριφοράς, να ανακαλύψει και να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του, λαμβάνοντας την προσωπική του ευθύνη.
Η συμβουλευτική γονέων απευθύνεται σε γονείς παιδιών όλων των ηλικιών και έχει ως κύριο στόχο την ενδυνάμωση του γονεϊκού ρόλου. Ο γονέας μέσα από τη διαδικασία της συμβουλευτικής μπορεί να γίνει «συν-θεραπευτής» του παιδιού στο σπίτι, ώστε να υπάρχει σταθερότητα και συνέπεια ως προς τον τρόπο αντιμετώπισης των δυσκολιών του παιδιού. Τα πιο συχνά θέματα που αναφέρονται είναι: δυσκολίες σχολικής προσαρμογής, προβλήματα συμπεριφοράς του παιδιού στο σπίτι ή στο σχολείο, συναισθηματικές δυσκολίες του παιδιού, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα, πένθος, διαζύγιο.
Στην παιγνιοθεραπεία, το παιχνίδι (το φυσικό μέσο έκφρασης και επικοινωνίας του παιδιού) λειτουργεί σαν μια συμβολική διαδικασία. Το παιδί δημιουργεί εικόνες, ιστορίες, δραματικό παιχνίδι, παίζει με διάφορα αντικείμενα και παιχνίδια. Αυτή η συμβολική φύση του παιχνιδιού δημιουργεί για το παιδί μια απόσταση ασφαλείας από τα βιώματά του.
Ο θεραπευτής προκειμένου να προσφέρει αυτή την εμπειρία στο παιδί, θα δομήσει τη θεραπεία έτσι ώστε το παιδί να κατανοεί σαφώς το νόημα του παιχνιδιού μαζί του, να γνωρίζει τους κανόνες αλλά και να θέλει να συμμετέχει. Ο θεραπευτής το βοηθάει να επεξεργαστεί κεντρικά θέματα ζωής που το απασχολούν. Μέσω των ειδικών παρεμβάσεων διασαφηνίζονται κάποια γεγονότα που έχουν ερμηνευτεί για τη ζωή του παιδιού κι έτσι αν χρειάζεται, διερευνούνται, τροποποιούνται, εξαλείφονται ή επαναδιοργανώνονται.
Η Παιγνιοθεραπεία είναι ένα μοντέλο μη – κατευθυντικής ψυχοθεραπευτικής προσέγγισης, που απευθύνεται σε παιδιά (προσχολικής & σχολικής ηλικίας) και εφήβους και εντάσσεται στις Θεραπείες μέσα από την Τέχνη.
Η ειδική διαπαιδαγώγηση ή ειδική αγωγή παρέχεται από ειδικό παιδαγωγό ή άλλης ειδικότητας θεραπευτή ειδικής αγωγής, ο οποίος σχεδιάζει εξατομικευμένο παιδαγωγικό πρόγραμμα σε συνεργασία και με άλλους ειδικούς (εργοθεραπευτή/ λογοθεραπευτή/ ψυχολόγο/ παιδοψυχίατρο) καθώς και με τους δασκάλους του σχολείου στο οποίο φοιτά το παιδί, το οποίο είναι προσαρμοσμένο στις εκπαιδευτικές ανάγκες και ρυθμό μάθησης του κάθε μαθητή. Για το σκοπό αυτό, πριν την έναρξη του προγράμματος της ειδικής διαπαιδαγώγησης, πραγματοποιείται αξιολόγηση των γνωστικών και μαθησιακών ικανοτήτων του παιδιού μέσα από έγκυρα τεστ/δοκιμασίες.
Σκοπός είναι να καλυφθούν οι δυσκολίες του παιδιού σε γνωστικό, μαθησιακό, συμπεριφορικό και κατ’ επέκταση συναισθηματικό επίπεδο, αλλά και να αξιοποιηθούν οι ικανότητές του, ώστε να ενταχθεί πιο ομαλά στο σχολικό περιβάλλον. Χρησιμοποιείται εξειδικευμένο υλικό και εφαρμόζονται ειδικές μέθοδοι που προάγουν τη μαθησιακή ανάπτυξη, αλλά και την τροποποίηση συμπεριφοράς παιδιών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες προσαρμογής, συμπεριφορικές και αναπτυξιακές διαταραχές.
Στο κέντρο μας αναλαμβάνουμε την προετοιμασία μαθητών για το σχολείο δημιουργώντας πρόγραμμα σχολικής ετοιμότητας. Κάθε πρόγραμμα είναι εξατομικευμένο, βάσει των αναγκών του κάθε παιδιού και εφαρμόζεται είτε σε ομαδικό είτε σε ατομικό επίπεδο, πριν την ένταξη του παιδιού στο σχολείο με βάση τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Στο πρόγραμμα αυτό, ο ειδικός παιδαγωγός, βοηθάει το παιδί να βελτιώσει και να αναπτύξει τις παρακάτω δεξιότητες:
Το σώμα μας χρειάζεται την κίνηση για τη μάθηση και τη ρύθμιση του νευρικού μας συστήματος. Η yoga ως μία τεχνική η οποία έχει ως σκοπό την «ένωση» του σώματος, του πνεύματος και της ψυχής, επιτρέπει σε εμάς και τα παιδιά ή στα παιδιά μεταξύ τους, την αλληλεπίδραση με έναν πιο παιχνιδιάρικο τρόπο, βελτιώνοντας τη φυσική τους κατάσταση και ενισχύοντας τη φαντασία,την αλληλεπίδραση, τη δημιουργικότητα, την έκφραση, τον ενθουσιασμό και την περιέργεια, ενώ ταυτόχρονα αποδεικνύεται εκπαιδευτική.
Μία συνεδρία Yoga περιέχει πάντα:
Το Θεατρικό Παιχνίδι είναι μία παιδαγωγική και καλλιτεχνική δραστηριότητα όπου οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα να εκφραστούν και να δημιουργήσουν με εφόδια τα προσωπικά τους χαρακτηριστικά και τις εμπειρίες τους. Ο στόχος στο Θεατρικό Παιχνίδι είναι η ενεργοποίηση των συμμετεχόντων, η απελευθέρωση της φαντασίας τους, η καλλιέργεια της ψυχοκινητικής τους έκφρασης, της κοινωνικοποίησής τους, αλλά και η εξοικείωσή τους με το Θέατρο και τη θεατρική Λειτουργία.
Ο ρόλος του εμψυχωτή κυρίως είναι:
Ο κάθε άνθρωπος έχει την ανάγκη να διοχετεύει την έκφρασή του και τις ανάγκες του, αρκεί να του δοθεί η ευκαιρία όταν βρεθεί στο κατάλληλο περιβάλλον να νιώσει άνετα για να το κάνει. Ο εμψυχωτής χωρίς να νουθετεί, δίνοντας τα κατάλληλα ερεθίσματα δημιουργεί ένα ζεστό και οικείο περιβάλλον με γνώμονα τις ανάγκες των συμμετεχόντων, ώστε να αφεθούν ελεύθεροι και να εκφράσουν αλλά και να έχουν μια καλύτερη επίγνωση του εσωτερικού τους κόσμου..
Η μέθοδος μουσικοκινητικής αγωγής C. Orff έχει δομηθεί με σκοπό να μυήσει τα παιδιά στον χώρο της μουσικής. Η μάθηση γίνεται βιωματικά μέσα από την καλλιέργεια της κινητικότητας του παιδιού, από την ανάπτυξη της εκφραστικότητας και την χρήση του λόγου. Το σύστημα Orff είναι μια πολύπλευρη μουσικοπαιδαγωγική μέθοδος. Τα παιδιά ανακαλύπτουν τις δεξιότητες τους, τονώνεται η αυτοεκτίμηση τους μέσα από τον αυτοσχεδιασμό και την ελευθερία έκφρασης. Βελτιώνονται οι γνωστικές και γλωσσικές τους ικανότητες μέσα από τα τραγούδια, τους ρυθμούς και τις μουσικές έννοιες. Η ομαδική μάθηση ενισχύει την κοινωνικότητα και την συνεργασία τους. Πειθαρχούν στους κανόνες και καλλιεργείται η μνήμη και η φαντασία αλλά και η συγκέντρωση των παιδιών.
Μέσα διδασκαλίας είναι η κίνηση, ο λόγος, ο χορός, το τραγούδι, η μίμηση, ο αυτοσχεδιασμός, η μουσική ακρόαση και ο ρυθμός. Τα παιδιά μαθαίνουν μουσική, εξασκείται η ακοή τους, γνωρίζουν ρυθμούς και τραγούδια Γνωρίζουν μουσικοσυνθέτες και μουσικές από όλο τον κόσμο.
Είναι προγράμματα που οργανώνονται και υλοποιούνται από τον παιδοψυχολόγο ή τον εργοθεραπευτή και απευθύνονται σε παιδιά και εφήβους που δυσκολεύονται:
Πραγματοποιούνται σε εξωτερικούς χώρους οικείους ή μη (γειτονιά, παιδική χαρά, χώροι εξωσχολικών δραστηριοτήτων,σούπερ μάρκετ κλπ.) και είναι ατομικά ή ομαδικά.
Το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα (ΓΣΔ) είναι ένα νέο ψυχοπαιδαγωγικό μοντέλο που συνδυάζει την τέχνη του θεάτρου με αρχές και τεχνικές από θεραπευτικές μεθόδους της Ψυχολογίας, όπως η Γνωσιακή και η Συμπεριφορική.
Στόχος του προγράμματος αυτού είναι η βελτίωση των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων που πολλές φορές μπορεί να στερούνται τα παιδιά. Η μέθοδος είναι απλή, δημιουργική και διασκεδαστική για τους συμμετέχοντες. Καλούνται να συμμετέχουν βιωματικά σε συναρπαστικές ιστορίες, γεμάτες περιπέτειες, μυστήρια και φαντασία. Θα χρειαστεί να περάσουν από δοκιμασίες, εμπόδια, να λύσουν γρίφους και μαγικά ξόρκια. Όλες αυτές οι δοκιμασίες, έχουν σαν απώτερο σκοπό την τόνωση της αυτοπεποίθησης των παιδιών, την κατανόηση και την έκφραση των συναισθημάτων τους, την ενσυναίσθηση, τον έλεγχο την παρορμητικότητας τους, την κατανόηση της εξωλεκτικής επικοινωνίας, καθώς και όλων των δεξιοτήτων που χρειάζονται για να υπάρξει ένας διάλογος.
Με τον όρο «πρώιμη παρέμβαση» αναφερόμαστε στην θεραπεία που εφαρμόζεται σε παιδιά πολύ μικρής ηλικίας, ξεκινώντας κιόλας από την βρεφική. Στην πρώιμη παρέμβαση εμπλέκονται διαφορετικές ειδικότητες θεραπευτών, μεμονωμένα ή σαν ομάδα, όπως λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής, φυσιοθεραπευτής ακόμα και ψυχολόγος. Οι θεραπευτές που παρακολουθούν το παιδί και το ειδικό εξατομικευμένο θεραπευτικό του πρόγραμμα καθορίζονται από τις δυσκολίες που αυτό αντιμετωπίζει και συνήθως προτείνεται από τον γιατρό του (παιδοψυχίατρο, αναπτυξιολόγο, παιδονευρολόγο).
Οι θεραπευτικοί στόχοι της πρώιμης παρέμβασης μπορούν να αφορούν:
Η άμεση και γρήγορή θεραπευτική παρέμβαση του παιδιού και της οικογένειας του, έχει καταπληκτικά αποτελέσματα σε σχέση με ένα πρόγραμμα θεραπείας που εφαρμόζεται σε πιο μεγάλη ηλικία. Τα παιδιά παρουσιάζουν καλύτερη προσαρμογή, κατακτούν περισσότερα αναπτυξιακά οφέλη και επιτυγχάνουν ευκολότερα το ανώτατο λειτουργικό τους επίπεδο καθώς οι θετικές τους δεξιότητες δουλεύονται και ενεργοποιούνται από πολύ νωρίς.
Παιδιά που συνήθως χρήζουν πρώιμης παρέμβασης:
Λειτουργεί τις πρωινές ώρες στον χώρο μας αντί σχολείου και περιλαμβάνει ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης με:
Η Μουσικοθεραπεία είναι η επιστημονικά αποδεδειγμένη μέθοδος κατά την όποια η μουσική χρησιμοποιείται με ποικίλους διαδραστικούς τρόπους στην επίτευξη αναπτυξιακών και εκπαιδευτικών στόχων. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, τα παιδιά συμμετέχουν σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τραγούδια σχεδιασμένα για κάποιο θεραπευτικό στόχο. Αποκτούν περαιτέρω εκπαιδευτική γνώση χάρη στη μνημονική ικανότητα που αναπτύσσει ένα τραγούδι, καθώς η δομή των τραγουδιών διευκολύνει τη συντήρηση πληροφοριών.
Κατά τη συνεδρία, τα παιδιά μαθαίνουν να συντονίζονται με το ρυθμό χτυπώντας παλαμάκια ή κάνοντας άλλες ηχηρές κινήσεις με το σώμα τους ή χρησιμοποιώντας όργανα ανάλογα με τον ρυθμό της μουσικής. Με αυτόν τον τρόπο αρχίζουν να καταλαβαίνουν τις δυναμικές και τις ιδιότητές της, όπως η ησυχία και η φασαρία, η επιβράδυνση και η επιτάχυνση.